De eerste emissie, De Klassieken

De Aanloop naar de eerste uitgifte was roerig te noemen en ook de uiteindelijke uitgifte ging ook al niet geheel volgens plan. De uitgifte is met 1 jaar vertraagd en op 01 januari 1852 was het dan zover, Nederland had zijn eerste postzegels. Samen met de uitgiftes van 1864 en 1867 worden dit wel de Klassieken genoemd.
Read More...

De eerste emissie, De Aanloop

Ja hoor ik zie het goed, een paartje postzegels uit 1852 afgestempeld in Zwolle op 7 juni 1852. De eerste serie postzegels in Nederland voor het eerst uitgegeven op 01 januari 1852 en dan ook nog een paartje van 15 cent afgestempeld op het postkantoor in Zwolle. Ik start de bieding. Een spannende dag en meerdere keren overboden maar ik trek uiteindelijk aan het laatste eind en de buit is binnen. Tijd voor research en een leuk verhaal. Read More...

De Olympiade van amsterdam

In 1896 werden de eerste Olympische spelen in Athene georganiseerd. Ter gelegenheid van dit feest werden er 12 zegels uitgebracht. Pas in 1920 werden er bij de Olympische spelen in Antwerpen weer nieuwe zegels uitgebracht. Nederland bracht in 1928 8 zegels uit.
Read More...

Het nederlandsche roode kruis

Het is 1859 als Henry Dunant de veldslag tussen het Oostenrijkse en Sardijnse leger meemaakt. Henry geboren in Genève op 08 mei 1828 en begonnen als accountant en schrijver had als aanhanger van Napoleon een boek over hem geschreven. Henry wou hem persoonlijk ontmoeten en reisde af naar zijn hoofdkwartier in het Italiaanse Solferino. Hij arriveerde op 24 juni, de dag waarop een grote veldslag tegen de Oostenrijkse manschappen plaatsvond. Ruim 30.000 gewonden lagen verspreid over het slagveld. Het leed van de zwaargewonde soldaten bracht hem en enkele dorpsvrouwen er toe om de gewonden onafhankelijk van rang of nationaliteit te verzorgen. In de jaren die volgde schreef hij er een boek over. Read More...

De flop van Toorop ?

De roep om steun voor de bescherming van het kind wordt alsmaar groter. Burgers roeren zich en na de schuld-aflossing van de Eerste wereldoorlog is er voor het eerst weer geld in de knip. Begin jaren ’20 wordt er door de overheid dan ook gesproken over het inzamelen van geld via de postzegel. Eind 1923 (8 december) wordt zelfs per koninklijk besluit wetgeving vastgelegd die dit mogelijk maakt. Read More...

Vliegende zeemeeuw

Stel je voor het is 1951 en je hebt geen cent te makken. Post versturen wordt alsmaar duurder, de luchtpost neemt weer toe en het vliegrecht (toeslag) wordt alsmaar hoger, in 1949 nog met 35%. Vanaf 1949 werd het weer toegestaan om pakketten te versturen tot 20 Kg. Een pakketje van 20 Kg moet bij wijze van spreken dan wel volledig verpakt worden met postzegels om de port te voldoen.
Read More...

Koppen en van der hoop

In 1924 werd met de H-NACC, een Fokker vliegtuig, de eerste intercontinentale vlucht van Schiphol naar Batavia volbracht.
Het toestel was een voor die tijd zeer modern vliegtuigontwerp. Het was een van de eerste passagiersvliegtuigen waar de piloot en de passagiers in een overdekte cabine vertoefden en niet meer in de open lucht zaten te kleumen. Het toestel was gemaakt van getrokken metalen buizen, hout en linnen, en werd voortbewogen door een Rolls Royce-motor van 400 pk.
Read More...

De zwarte kraai, een vlucht om te herdenken

Het is eind 1937 als Aart van Dobbenburg wordt gevraagd een ontwerp te maken voor een luchtpostzegel. Aart is sociaal bewogen, een kunstenaar en portrettist. Ook de luchtpostzegel uit 1933 en de kinderpostzegels van 1934 heeft hij ontworpen.
De keuze van een Zwarte kraai is niet vanzelfsprekend, immers als luchtpost zou een duif (zoals reeds vaker afgebeeld) een meer sprekend onderwerp zijn. Navraag bij een vogelkenner leerde hem echter dat juist de kraai een uitmuntende en attente vlieger is en daarnaast wil de PTT een duidelijk te onderscheiden ontwerp.
Read More...

De postwet, en dan ...

De komende jaren staat in het teken van Dienstbaarheid. De post zal zich moeten aanpassen aan het publiek. De minister gaf de voorzet in de bijlage bij de wettekst die werd vastgesteld :

“.. aan regtmatige wenschen omtrent het daarstellen van verbeteringen in het postwezen tegemoet te komen..”
Read More...

De Postjager op zijn retour

Ook de Zilvermeeuw kon het niet klaren, door motorpech moet de Zilvermeeuw aan de grond blijven staan. De Pelikaan, een bewezen Fokker F-XVIII met registratie PH-AIP, moest uiteindelijk de klus klaren. De Pelikaan vertrok op 18 december vanaf Schiphol en nam naast haar eigen post en de post van de Zilvermeeuw op de tussenstop in Jodphur tevens de post van de Postjager mee die deze eerder al had meegegeven aan de IJsvogel.
Read More...

Een bijzondere vlucht

Fokker, onze Nederlandse trots, was in de jaren 1933 niet de enige Nederlandse vliegtuigbouwer. Naast Fokker was er oa. de Koolhovenfabriek en de Panderfabriek in Den Haag. Het was Ir. H. Slot die bedacht dat naast de sporttoestellen van Pander er een Posttoestel gebouwd zou kunnen worden die in een recordtijd van minder dan 50 uur van Nederland naar Batavia kon vliegen.
Read More...

De post voor 1852

Al in de Romeinse tijd was er sprake van een postdienst genaamd Cursus Publicus. Het berichtenverkeer beperkte zich in die tijd tot brieven van de overheid. Langs de routes ontstonden wisselplaatsen voor de bodes, de zogenaamde Posita’s, hier komt dan ook het woord “Post” vandaan. Met het verval van het Romiense Rijk verdween deze postdienst, pas rond 1300 ontstonden er weer geleidelijk georganiseerde bode-diensten. Read More...